A BMW használja a világ legnagyobb és legcsendesebb statikus szélcsatornáját.
A BMW müncheni Kutatási és Innovációs Központjában (FIZ – Research and Innovation Center) új aeroakusztikai központot alakítottak ki (AEC – Aeroacoustics and Electric Drive Center). A BMW közel negyven év elteltével cserélte le a korábbi aeroakusztikai szélcsatornáját. Az új létesítmény két fő részből áll: a workshopot, tesztfelszerelést és mérőberendezést, valamint a nagyfeszültségű akkumulátorok és inverterek prototípusát is magába foglaló, multifunkcionális részleg mellett az AEC egy szélcsatornával is rendelkezik. Közel 100 méteres hosszával, 45 méteres magasságával és 25 méteres szélességével utóbbi a világ legnagyobb és legcsendesebb vertikálakusztikus szélcsatornája.
„A csend prémium” – mondta Daniel Böttger, a BMW AG teljesjármű-fejlesztő részlegének vezetője. „Célunk a típusainkkal szemben támasztott elvárások teljesítése. E tekintetben az akusztika az egyik legfontosabb szempont – kiváltképp a csendes, tisztán elektromos meghajtású autóknál.”
140 km/órás sebességnél jelentkező 54,3 dB (A) háttérzajszintjével – amely egy csendes beszélgetés vagy egy csendes légkondicionáló berendezés zajszintértékével egyenlő – az új szélcsatornában pontosan mérhetőek a szemből érkező menetszél zajszintjei. A 25 négyzetméter keresztmetszetű csatornának és az akár 250 km/óra sebességű szél generálására is képes turbináknak köszönhetően még az olyan nagydarab autók értékei is mérhetők, mint amilyen a Rolls-Royce Phantom vagy a BMW X7. A 4,5 megawatt teljesítményű fúvókapacitás 250 km/óra sebességű szélnél percenként 100 000 köbméter levegőt mozgat meg. Akusztikailag a szélcsatornát úgy tervezték meg, hogy a hangszigetelt padlón kívül nincsenek benne hangvisszaverődések, amely az úton történő közlekedés valós körülményeit teremti meg.
Az aeroakusztikai szélcsatornát 216 darab mikrofonos akusztikakamerával szerelték fel. Ez a háttérzajok kevesebb mint egy centiméteres lokalizálását is lehetővé teszi. Sőt mi több, a szélcsatornában egy lézer-vibrometriás rendszer is dolgozik, amely általa jármű felületének a mechanikai rezgései szinkronban és egymástól függetlenül is mérhetők. A szélcsatorna a menetszelek és a gördülési zajok tanulmányozására is megfelelő. A különböző jelenségek akusztikai elemzését egy összkerékhajtású guruló dinamométer segíti, amely széltől és időjárástól függetlenül használható.
Az alkalmazott mérési technológia a szélzajokat és a gördülési zajokat is képes megkülönböztetni egymástól, az egyes modulok pedig – így például a járművekre tervezett üvegpadló vagy a motorkerékpároknak kialakított mérőpad – rövid idő alatt, a jármű elmozdítása nélkül cserélhetők. Ez lehetővé teszi, hogy a fejlesztők gyorsan teszteljék a különféle konfigurációkat.
Az új aeroakusztikai központ két épületből áll, amelyeket besüllyesztettek. A speciális akusztikai követelmények teljesítése érdekében a szélcsatornát leválasztották a második „ikerházról” és a környező területről. Az épület teljes egésze hangszigetelt a környékről érkező zajok ellen, a 3 méter vastag alaptól egészen a homlokzatig. A fejlesztési folyamat alatt a teljes építkezés a melléképületekben zajlott. A szélcsatorna egy részét függőleges tengelyűre tervezték, hogy az építési területet jobban kihasználják.
Az aeroakusztikai központ második „ikerháza” egy workshopot, tesztfelszerelést és mérőberendezést, valamint a nagyfeszültségű akkumulátorok és inverterek prototípusát is magába foglaló részlegnek ad otthont. Itt a hálózatról tölthető típusok jövőbeni nagyfeszültségű akkumulátorainak a prototípusait építik és tesztelik. 15 000 négyzetméteren tehetik ezt. Egy másik, 800 négyzetméter alapterületű csarnokban a jövő elektromos motorjainak az inverterei készülnek majd, egy kísérleti gyártósoron – tiszta körülmények között. Az inverter az elektromos motor szerves része, amelynek feladata – többek között –, hogy a nagyfeszültségű akkumulátorban tárolt egyenáramot az elektromos motor számára váltakozó árammá alakítsa.
Mindentjáró terepjáró
A Toyota Land Cruiser az autós világban elismerten a legjobb öt civil terepjáróként számon tartott típus. Tehetsége kiaknázására az izlandi Arctic Trucks átalakításokat végzett a 250-es altipuson.
Mindentjáró terepjáró
A Toyota Land Cruiser az autós világban elismerten a legjobb öt civil terepjáróként számon tartott típus. Tehetsége kiaknázására az izlandi Arctic Trucks átalakításokat végzett a 250-es altipuson.
Rosszul állunk Budapesten
Budapest 5 km sugarú belső zónájában az átlagos autósok egy év alatt 110 óra időveszteséggel számolhatnak a csúcsforgalomban.
Rosszul állunk Budapesten
Budapest 5 km sugarú belső zónájában az átlagos autósok egy év alatt 110 óra időveszteséggel számolhatnak a csúcsforgalomban.
Hat és tíz év közötti autót vennének a legtöbben
Az autót vásárolni szándékozók kétharmada használt kocsit keresne – derül ki egy felmérésből.
Hat és tíz év közötti autót vennének a legtöbben
Az autót vásárolni szándékozók kétharmada használt kocsit keresne – derül ki egy felmérésből.
Egyre többen vásárolnak
13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma 2024-ben Magyarországon.
Egyre többen vásárolnak
13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma 2024-ben Magyarországon.
Kritikus évek várnak az európai járműiparra
A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.
Kritikus évek várnak az európai járműiparra
A magyar járműipar számára kulcskérdés lesz a közeljövőben, hogy a kínai gyártók térnyerésével mennyit csökken a német autógyártók piaci részesedése Európában.
Nem lehet eléggé korán kezdeni
Az ORFK-OBB és partnerei 100 általános iskolást láttak vendégül a MiniPoliszban.
Nem lehet eléggé korán kezdeni
Az ORFK-OBB és partnerei 100 általános iskolást láttak vendégül a MiniPoliszban.
A Heim Pál gyermekkórházban jártunk
Szujó Zoltán segítségével igyekeztünk pár vidám pillanatot csempészni a gyógyuló gyerekek kórházi idejébe.
A Heim Pál gyermekkórházban jártunk
Szujó Zoltán segítségével igyekeztünk pár vidám pillanatot csempészni a gyógyuló gyerekek kórházi idejébe.
Vérfrissítés 265 lóerős autókkal
25 darab Skoda Octavia RS rendőrautót szerzett be az ORFK-OBB.
Vérfrissítés 265 lóerős autókkal
25 darab Skoda Octavia RS rendőrautót szerzett be az ORFK-OBB.